FORGOT YOUR DETAILS?

De koopgids voor je eerste monowheel

Recent iemand zien rijden met iets dat leek op een elektrisch aangedreven eenwieler tussen de benen?

Wat is het? - Is het wel voor mij? - Hoeveel kosten ze? - En hoe de juiste kiezen?

We snappen jou, je zit met heel wat vragen. Maar je bent op de juiste plaats terechtgekomen, want ook wij zaten op een een zekere dag met al die vragen en twijfels. Wij helpen je graag verder.

WAT IS EEN MONOWHEEL OF ELEKTRISCHE EENWIELER?

Er zijn verschillende benamingen voor deze elektrisch aangedreven eenwielers. In België spreken we meestal over monowheels. In het Engels worden ze afgekort vaak EUC’s genoemd, wat staat voor Electric Unicycle. En door de Belgische overheid wordt naar ze gerefereerd als gemotoriseerde eenwielers.

Monowheels zijn zoals fietsen of hoverboards, maar dan met één duidelijk verschil: ze hebben maar 1 wiel. Daardoor zijn ze ook iets moeilijker om onder de knie te krijgen. Maar de meesten zijn er na 1-3 dagen oefenen al vlot mee onderweg.

De monowheel is een ideaal, groen en betaalbaar vervoersmiddel voor pendelaars, mensen die in en rond de stad wonen of voor diegenen die gewoon een uitdagend toestel voor het plezier zoeken.

Monowheels worden populairder, en dat betekent ook dat er heel wat minder kwalitatieve producenten zijn die hun graantje willen meepikken, en een minderwaardige koppie bouwen en verkopen. In deze gids gaan we in op de belangrijkste overwegingen. Als je deze factoren goed overweegt voordat je tot een aankoop over gaat, zal je ook langer tevreden en gelukkiger zijn met jouw monowheel.

DE BATTERIJ

Heel wat merken hebben een probleem met hun BMS (battery management system). Dit bekent dat ze door een designprobleem zichzelf spontaan kunnen uitschakelen, wat soms verwondingen veroorzaakt. Dit is 1 van de reden waarom wij geen uitgebreid assortiment aan toestellen aanbieden, maar alleen de beste merken en modellen wat de kwaliteit betreft.

Daarnaast is er nog het probleem van een moederbord cutoff. Bijna alle monowheels hebben hier last van, maar dit is bij kwalitatieve merken iets dat je zelf in de hand kan houden. Dit gebeurt namelijk als de batterij te laag is om het hele toestel voldoende aan te kunnen sturen. De betere merken zullen je hiervoor sterk waarschuwen door het tilten – het achteruit leunen van het toestel waardoor je niet verder kan rijden – en door luide geluidsignalen. Zo weet je dat het niet langer veilig is om nog door te gaan.

BATTERIJ GROOTTES

De batterijen van monowheels komen in meerdere formaten. Deze hebben een invloed op zowel de afstand die je er mee kan rijden, als het gewicht van het toestel.

132wH

De meestal kleinste versie is 132wH. Dit is echter het absolute minimum en volstaat bijna nooit. Door dat deze batterij zo klein is, is deze ook onvoldoende groot om echt veilig te zijn.

174wH

Dit is zowat de minimaal aanbevolen batterijgrootte. Maar voor de recreatieve gebruikers is deze al snel onvoldoende. Met deze batterij rij je 15-25km.

Bij de H1 Plus op deze website zorgen wij voor een standaard upgrade naar een 174wH batterij. Daarnaast is deze batterij bij de H1 Plus ook eenvoudig verwisselbaar, waardoor je makkelijk je rijafstand kan verdubbelen.

340wH

Dit is de aanbevolen grootte bij de gemiddelde pendelaar. Afhankelijk van het model rij je hiermee tot 30 tot 40km op 1 batterij aan de maximale snelheid. Ga je langzamer, dan kan je zelf nog een stuk verder rijden.

520wH en groter

Ideaal voor wie grote afstanden wilt afleggen, de recreatieve monowheeler of maar vooral voor wie snelheid belangrijk is. Door deze grote batterij verklein je bij hoge snelheden het onverwachts afsluiten van de batterij.

Hier begint de batterij een grotere invloed te hebben op het gewicht van de monowheel.

Zo beschikt bijvoorbeeld de Gotway Monster over een batterij tot maar liefst 2400wH (!). Daarmee rij je tot maar liefst 240 km met 1 laadbeurt. Maar met zijn 29kg is deze ook geen pluimpje om op te pakken.

GROOTTE VAN DE BAND

Hoe groter het wiel hoe beter de stabiliteit, vooral op wegen met gaten en hobbels. Dit doordat slechts 1 wiel het contactpunt is met de weg. Maar een groter wiel betekent ook dat je monowheel minder goed manoeuvreerbaar is.

Vaak kiezen beginnende rijders voor een 14’ monowheel. Deze zijn beter manoeuvreerbaar dan een 16’ wiel, maar zijn iets minder comfortabel op een oneffen weg.

Voor pendelaars die ’s morgens al eens durven wegdromen op een kasseiweg of weg met veel putten, is een 16 inch model misschien de betere keuze. Alhoewel iets zwaarder en duurder, kan een 16’ wiel er voor zorgen dat een onoplettendheid minder snel nare gevolgen heeft.

Sommige elektrische eenwielers hebben twee wielen naast elkaar. Dit laat toe meer gewicht te dragen en om beter in een rechte lijn te rijden. Maar het draaien is hierdoor veel moeilijker, en de meeste rijders zijn al snel op zoek naar een model met slechts 1 wiel.

TOP